Zimní údržba krajských silnic za leden a únor přesáhla rozpočet na celý rok
ZLÍNSKÝ KRAJ - Po výkonově silném lednu z hlediska zimní údržby silnic II. a III. třídy ve Zlínském kraji následoval silný únor. Za první dva měsíce 2021 stála zima v kraji podstatně víc, než jaké byly průměrné celoroční náklady na zimní údržbu za předchozích pět i deset let. Peníze budou chybět.
„Za únor bylo ve Zlínském kraji pluhováno 62 868 kilometrů silnic II. a III. třídy, posypalo se 91 586 kilometrů. Spotřebovalo se 4 413 tun soli a 8 052 tun inertních posypových materiálů. ŘSZK za to zaplatí 46,354 milionu korun. Dohromady za první dva měsíce roku 2021 se pluhovalo 152 061 kilometrů, posypalo se 193 886 kilometrů, spotřebovalo se 8 922 tun soli a 17 312 tun inertu. Náklady činily 97,240 milionu korun,“ sdělil tiskový pracovník ŘSZK Vojtěch Cekota.
Pro srovnání: za stejné období loňského roku se pluhovalo 27 396 kilometrů, posypalo 67 864 kilometrů, použilo se 2 631 tun soli a 7 091 tun inertu. Náklady dosáhly částku 38,930 milionu korun. Průměr minulých pěti let za první dva měsíce roku činí 87 337 kilometrů pluhování, 108 275 kilometrů posypu, 4 480 tun soli a 9 859 tun inertního posypu. Průměrné náklady za minulých pět let - 55,335 milionu korun.
„Z čísel je zřejmé, že zimní podmínky byly od začátku tohoto roku velmi náročné a že zimní údržba krajských silnic ve svých výkonech i nákladech zásadním způsobem překročila průměrné hodnoty z předchozích pěti nebo i deseti let. Navíc s vysokým počtem mrazových cyklů došlo v tomto roce na vozovkách také k většímu výskytu výtluků a poruch, což opět bude vyžadovat více prostředků na jejich odstraňování," uvedl ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.
Krajští silničáři počítali ve svém rozpočtu s průměrnými náklady na zajišťování zimní údržby pro celý rok 2021 s částkou 85 milionů korun, což odpovídalo skutečnosti z posledních pěti let. „Jestliže nás zima stála už za leden a únor přes 97 milionů korun, znamená to pro naše financování vážný problém. Museli bychom výrazným způsobem utlumit všechny letní práce na silniční síti. Obracíme se proto na našeho zřizovatele - Zlínský kraj - s žádostí o dodatečné posílení našeho rozpočtu," dodal ředitel ŘSZK.
Vlastimil Langer
Zdroj: Ředitelství silnic Zlínského kraje
Ilustrační foto: Archiv SNZ