Ve zlínském divadle se za jízdu pod vlivem alkoholu musí na terapii
ZLÍN - V čase, kdy do platnosti přichází novela, která rizikovým řidičům jako podmínku k navrácení řidičského průkazu ukládá povinnost absolvovat terapeutický kurz, přichází Městské divadlo Zlín s aktuálně laděnou novinkou Utánképzés ittas vezetőknek aneb Rekondiční terapie pro opilé řidiče. Autorem této korektně nekorektní komedie je úspěšný maďarský autor János Háy.
„Pro zlínské divadlo titul objevil a nastudoval režisér Petr Štindl, který je publiku důvěrně známý z poslední doby díky inscenacím Extrabuřt, Trnky a hvězdy či Srpen v zemi indiánů. Diváci budou svědky terapie přímo v české premiéře sobotu 24. února v 19 hodin ve Velkém sále,” uvedla Hana Vondrášková, PR pracovnice divadla.
Máte „papíry v čistírně“? Nebo jste měli? Nebo znáte někoho, kdo musel projít procesem psychoterapie, aby mu je vrátili? A tušíte, s kým se tam hypoteticky můžete setkat? Zjistit, kdo je kdo, co se stalo, proč, kde a jak se to stalo – to vše může být zábavné, smutné i dojemné… A možná nám všem i trochu známé. Devět navzájem si cizích mužů i žen – manikérka, podnikatelka, novinářka, majitel nonstopu, mafián, správce domu, inženýr, kuchař a muž s utajenou identitou podstoupí toto setkání, vedené dvěma podivnými psycholožkami.
„Tématem není alkohol za volantem, ale důsledky tohoto přečinu, tedy jak se k tomu staví jednotliví hrdinové hry. A jestli takové kurzy dosud neexistují, mohou mít smysl. Pokud nejde opět jen o nějaké formální nařízení. Je to jistě téma ve společnosti rezonující,“ řekl režisér Petr Štindl.
A jak hru objevil? „Nové texty mne primárně zajímají, rád je inscenuji, a když už nejsou doma, když už dobří autoři nepíšou pro divadlo, ale třeba pro film či se věnují literatuře, obracím se do zahraničí. Většina dramaturgů v českých divadlech se zaměřuje hlavně na anglosaskou či německy mluvící oblast, tak mne napadlo podívat se jinam. A zjistil jsem, že Utánképzés ittas vezetőknek se hraje v několika maďarských divadlech,“ vysvětlil.
Dramaturgie zlínského divadla se dlouhodobě a cíleně snaží objevovat nové texty a hry. A ty pak uvádět v české premiéře. V letošní sezoně se zaměřila na Maďarsko. První premiérou sezony byla hra významného maďarského divadelníka Bély Pintéra Špína v režii Patrika Lančariče.
„V českém divadelním prostředí je maďarské drama stále poměrně neznámé a nemá ani svou výraznou inscenační tradici. Výjimku tvoří snad jen István Örkény a Zoltán Egressy. Maďarská kultura je přitom nedělitelnou součástí středoevropského kulturního prostředí a výrazně je ovlivňuje,“ komentovala dramaturgyně Městského divadla Zlín Katarína Kašpárková Koišová.
Terapeutický kurz se odehrává v prostředí nízkoprahového klubu: minimalisticky pojaté scéně Jána Mariánského dominuje prvek graffiti. Kostýmy pro celkem jedenáct účastníků kurzu navrhla Lucie Halgašová. Aktéry terapie jsou známé tváře zlínského uměleckého souboru:Luděk Randár, Radoslav Šopík, Radovan Král, Pavel Vacek, Marek Příkazký, Zdeněk Lambor, Marie Vojtěchová, Marta Bačíková a hostující Karolína Vlčková. V rolích psycholožek, které účastníky celou terapií provedou, se objeví Tamara Kotrbová a Eva Daňková. Všichni herci jsou po dobu představení prakticky permanentně na jevišti.
Vlastimil Langer
Zdroj a foto: Městské divadlo Zlín