V Luhačovicích se uskutečnila konference o dopravě ve Střední Moravě

01.10.2021 10:44

LUHAČOVICE - Jedenáctý ročník mezinárodní konference Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů se ve čtvrtek 30. září uskutečnil v Luhačovicích. Odborníci zde řešili důležité otázky řízení a financování staveb, ale také to, jak zrychlit přípravu prioritních infrastrukturních projektů. Opakovaně také diskutovali problematiku rizik při hrozícím opakování procesu EIA u klíčových Moravských staveb, tj. D136 Přerov – Říkovice  a D4901 Hulín Fryšták.

Dosud přijatá legislativní opatření spočívající v přijaté novele zákona č. 416 i nedávno schváleném novém Stavebním zákoně, by měla výrazně zkrátit dobu potřebnou pro přípravu státních investic v oblasti dopravy.

Předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě Libor Lukáš opětovně apeloval na to, aby byl připraven a přijat speciální Ústavní zákon, na jehož základě by povolovala strategické investice státu přímo vláda ČR. Účastníci konference se rovněž shodli na tom, že změny zákonů jsou nutnou podmínkou k tzv. proinvestování se z postcovidové doby.

 „Stále dokola opakujeme, že proces přípravy strategických projektů v ČR je nenormální, zdlouhavý a de facto neřiditelný. Proto také pravidelně pořádáme tato odborná setkání a kontinuálně apelujeme na to, aby se závadný legislativní stav napravil. Musíme to však skutečně udělat, nikoliv o tom pouze řečnit. Strategické infrastrukturní projekty jsou i přes přijaté úpravy zákonů stále v područí úředníků. Ty však výrazně zaměstnávají složitá byrokratická pravidla a obstrukční chování ekologických aktivistů – jednotlivců,“ řekl předseda Sdružení Libor Lukáš.
„Je jasné, že bez společenského tlaku na další úpravu stavební legislativy nedosáhneme očekávaného pokroku při řešení tohoto problému. Jedině touto cestou můžeme docílit zkrácení lhůt při přípravě staveb a stavebně-inženýrské procesy budeme moci systematicky řídit,“ zdůraznil Lukáš.

Podle předsedy Sdružení je nutné mít takové zákony, které hájí především zájmy naprosté většiny občanů. Současný stav, kdy doslova pár jednotlivců může svými smyšlenými obstrukcemi mařit strategické projekty státu, přece není stavem normálním. Je třeba jej napravit.
„Skutečnou vůli občanů, žijících na Moravě, vyjadřuje Petice za stavbu dálnice D 136 Přerov – Říkovice. Ta byla iniciovaná naším sdružením, a podepsalo se pod ni 10 tisíc občanů. Je v podstatě hlasem lidu, a jako takovou jsme ji předali předsedovi poslanecké sněmovny a zástupcům ŘSD ČR,“ uzavřel Libor Lukáš.

Předseda Poslanecké sněmovny Radek Vondráček ocenil zvýšený důraz vlády na investování, a to zejména do dopravní infrastruktury, jakožto jedno ze zásadních opatření k překonání současné hospodářské krize,vyvolané pandemickou situací. Zdůraznil současně nutnost urychlení přípravy staveb jako podmínku k realizaci tohoto programu.

„Komplikovanost stavební legislativy je zásadním rizikem pro realizaci současného programu všech důležitých infrastrukturních projektů nejenom na Moravě,“ tak situaci zhodnotili ředitel Strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátla v souvislosti s přípravou tzv. rychlých spojení i náměstek generálního ředitele Mojmír Nejezchleb ze Správy železnic.

Nově přijatý Stavební zákon, jakožto milník ve stavební praxi a jedno z nejdůležitějších legislativních opatření k urychlení přípravy a realizace infrastrukturních projektů, byl tématem náměstkyně ministra pro místní rozvoj Marcely Pavlové. Ta zrekapitulovala hlavní přínosy tohoto zákona a nastínila postup při jeho zavádění do stavební praxe.

Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica poukázal na výrazný nárůst výše státních investic do dopravní infrastruktury v letošním roce i letech následujících, a z toho vyplývající tlak na potřebnou plynulost v přípravě jednotlivých projektů.

Zástupci krajů zdůraznili potřebu systémového řešení financování rozvoje silnic II. a III. třídy .Ekonom Petr Zahradník i zástupci EIB poukázali nejen na možnosti financování rozvoje dopravní infrastruktury z prostředků EU, ale také na potřebu zaměřit se na nové způsoby financování výstavby dopravní infrastruktury v dalších letech, jako například využití projektů PPP či zdrojů EIB.

Řeč byla také o konkrétních silničních a železničních projektech, potřebě kvalitního propojení se Slovenskem - zvláště projektu D49, dokončení dálnice D1v okolí Přerova nebo severojižní propojen íMoravy dálnicí D55. K dalším tématům patřil například i stav přípravy modernizace železniční trati Otrokovice -Vizovice a Vlárské dráhy (Slovácko).

Na závěr přijali účastníci konference tzv. Luhačovickou výzvu 2021.

Vlastimil Langer

Zdroj: Magda Pekařová a www.konference-morava.cz