Řízení rozvoje Baťova kanálu se sjednotí, Zlínský kraj v něm bude hrát aktivní roli

12.04.2023 12:11

ZLÍNSKÝ KRAJ – Práva a povinnosti zakladatele v obecně prospěšné společnosti Baťův kanál chce od 1. ledna 2024 společně s Jihomoravským krajem převzít Zlínský kraj, a to od stávajícího zakladatele této společnosti, kterým je Agentura pro rozvoj turistiky na Baťově kanálu.
„Tento záměr projednali radní Zlínského kraje a doporučili jej ke schválení krajskému zastupitelstvu. Rozvojové aktivity na obou stranách Baťova kanálu, jihomoravské i zlínské, zajišťují v současné době dobrovolné svazky obcí podél této vodní cesty. Provozní záležitosti koordinuje a marketing zajišťuje obecně prospěšná společnost Baťův kanál,“ uvedla Soňa Ličková, krajská tisková mluvčí.
„Řízení je tedy roztříštěné a pro jeho větší efektivituje potřeba sjednotit ho tak, aby zajednu vodní cestu zodpovídal jen jeden subjekt. Tím bude obecně prospěšná společnost Baťův kanál. Vzhledem k významu Baťova kanálu pro cestovní ruch ve Zlínském i Jihomoravském kraji považujeme za přirozené a logické řešení vstup obou krajů do této obecně prospěšné společnosti, a to bezúplatným převzetím role jejích zakladatelů. To nám umožní přímo spolurozhodovat o všech důležitých krocích při dalším rozvoji Baťova kanálu,“ řekl hejtman Zlínského kraje Radim Holiš s tím, že i nadále budou mít v rozvoji vodní cesty významné slovo obce a zapojeni budou i podnikatelé.
Baťův kanál, o.p.s. tak bude platformou pro širokou spolupráci všech relevantních partnerů. Kraje, obce a podnikatelé se budou podílet na rozvojových aktivitách Baťova kanálu a spolurozhodovat o dalším směřování v rámci správní rady. Ve spolupráci s Povodím Moravy, Ředitelstvím vodních cest České republikya dalšími subjekty se v rámci stálého výboru bude řešit infrastruktura i provoz samotné vodní cesty.
Baťův kanál byl původně určený k dopravě lignitu z Ratíškovic do otrokovické elektrárny a je dlouhý 52 kilometrů. Dnes je vyhledávaným turistickým cílem a jeho obliba neustále roste. Každoročně od května do září je využíván pro skupinové plavby na velkých výletních lodích doplněné o poznávací a gastronomické programy. V řadě přístavů si lze také vypůjčit menší loď a zvolit si svůj vlastní program. Celá vodní cesta je přístupná i pro ty, kdo vlastní člun. Plavbu je možné spojit s cyklistikou. Turisté mohou využívat osm přístavů a 16 přístavišť. V současnosti je Baťův kanál splavný od Otrokovic k Rohatci.
„Baťův kanál patří k nejvýznamnějším turistickým atraktivitám Zlínského kraje. Proto Zlínský kraj jeho rozvojové aktivity v minulosti podpořil souhrnnou částkou 17 milionů koruna přispěl také například nanákup výletní lodi Morava dotací 6,5 milionu korun,“ informoval  informoval náměstek hejtmana Zlínského kraje Lubomír Traub, zodpovědný za cestovní ruch.
Na zlínské straně Baťova kanálu byla v posledních letech zrealizována řada investic, významně narostla úroveň infrastruktury této vodní cesty. „Vybudovala se zde řada přístavů a přístavišť, podél zlínské části kanálu vede dálková cyklostezka, která je součástí jediné trasy Eurovelo na území Zlínského kraje, funguje zde řada gastronomických zařízení. Společně s partnery samozřejměplánujeme významné investice i do budoucna. Například chceme splavnost kanálu prodloužit na 72 kilometrů, na severu až do Kroměříže a na jihu do Hodonína,“ dodal Lubomír Traub.
Při otevření letošní plavební sezony 1. května se uskuteční slavnostní podpis Memoranda o spolupráci v oblasti rozvoje vodní cesty Baťův kanál mezi Zlínským a Jihomoravským krajem.

Vlastimil Langer

Zdroj: Zlínský kraj
Ilustrační foto: Archiv SNZK