Na Jižní Svahy se už jezdí pod novými trolejemi
ZLÍN - Po zbrusu nových měděných vodičích trolejového vedení jezdí od nedělního podvečera trolejbusy z centra Zlína na sídliště Jižní Svahy. Pracovníci úseku údržby trolejového vedení Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice přes víkend vyměnili 940 metrů trolejí ve směru jízdy z centra města do sídliště. Druhá stopa – pro opačný směr jízdy – přijde na řadu v první polovině června.
„Výměna původního a již značně opotřebovaného trolejového vedení v Okružní ulici v úseku od křižovatky s ulicí K Pasekám po nový katolický kostel na sídlišti Jižní Svahy zabrala patnácti pracovníkům úseku údržby trolejového vedení DSZO oba víkendové dny 14. a 15. května. Začínali v sobotu již ve čtyři hodiny ráno, končili v neděli kolem 17 hodin. Přitom přípravné práce na obnově nosné sítě trolejí probíhaly po částech již od ledna tohoto roku, většinou v noci. Montéři nyní použili v Okružní ulici všechny tři své montážní vozy s plošinami i jeden traktor. Vedení bylo odpojeno od elektrického napájení a na sídliště mohly jezdit jen trolejbusy s dieselagregátem nebo autobusy,“ informoval Vojtěch Cekota, tiskový mluvčí dopravní společnosti.
„Do sídliště už teď jezdí trolejbusy po novém vedení. V opačném směru vyměníme staré troleje za nové pravděpodobně začátkem června,“ uvedl vedoucí úseku údržby trolejového vedení a měníren René Jurča. Montážní práce proběhly bez komplikací ve víkendových dnech, kdy je na silnicích slabší provoz. Podle Jurči během montáže nenastaly na komunikaci žádné dopravní komplikace a řidiči se chovali ohleduplně.
„Na Jižních Svazích vyměňujeme ještě původní trolejové vedení z konce 80. let minulého století. Trolejová trať na toto sídliště byla otevřena v květnu 1989, vedení tedy vydrželo 33 let velmi intenzivního provozního zatížení. Dnes zde v každém směru projede za pracovní den 272 trolejbusových spojů. Chceme mít všechny trolejové tratě zcela v pořádku, proto se čas od času musí přistoupit k výměně trolejí. Toto byly jedny z nejstarších trolejí v celé síti MHD,“ řekl ředitel DSZO Josef Kocháň.
I měděná trolej se totiž přítlakem a opakovanými pohyby uhlíků trolejbusových sběračů nepatrným způsobem opotřebovává a její průřez se s léty zmenšuje. Vodič se pak pří průchodu elektrického proudu zahřívá, snižuje se jeho tvrdost, klesá odolnost proti případnému poškození. Kritická technická hranice pro výměnu nastává ve chvíli, kdy se průřez troleje sníží o 40 procent. Nová trolej má průřez 100 milimetrů čtverečních. Vyměňují se také již rezivá nosná lana trolejí. Nová lana jsou vyrobena z nerezové oceli a budou mít delší životnost než lana původní. Ocelové sloupy trolejového vedení zůstávají původní, u nich stačí vždy po několika letech obnovit ochranný nátěr.
„Celá síť trolejového vedení ve Zlíně a Otrokovicích je v současné době dlouhá (měřeno v jedné stopě) 65,756 kilometru. Úsek od třídy Tomáše Bati do sídliště Jižní Svahy byl slavnostně otevřen 29. května 1989. Končil dnes již neexistujícím obratištěm nad zastávkou Česká. Od června 1992 je v provozu odbočka na točnu Středová. V roce 2000 zanikla točna Česká a troleje byly nataženy až do prostoru Kocanda na severovýchodním okraji sídliště,“ dodal tiskový mluvčí.
Trolejové vedení z centra Zlína po křižovatku K Pasekám/Okružní vyměnili pracovníci DSZO již v minulých letech. V dalších letech budou pokračovat s výměnou směrem k zastávce Česká.
Vlastimil Langer
Zdroj a foto: Dopravní společnost Zlín – Otrokovice