Motokárová závodnice Klára Tlusťáková jde ve šlépějích otce
ZLÍN - Říká se, že jablko nepadá daleko od stromu. V případě úspěšného automobilového jezdce Antonína Tlusťáka to platí v plné míře. Jeho nejmladší dcera Klára je v pouhých jedenácti letech již dvojnásobnou mistryní České republiky v motokárách (třída Baby 60, Mini 60), čtyři tituly posbírala na Slovensku a v letošní sezoně má za cíl obhajobu mistrovských titulů.
„Nová Eliška Junková vyrůstá v Zádveřicích-Rakové na Zlínsku, na motokárové dráze hravě poráží všechny dravé kluky a sbírá vavříny pro vítěze. Pokud vše klapne, posadí se během letošního léta za volant soutěžního vozu Škoda Fabia R5 a může se stát nejmladší slečnou v rallyovém speciálu,“ informoval Roman Ordelt z agentury ZLIN PRESS production.
Soutěžní jezdec Antonín Tlusťák během své stále aktivní kariéry v rally získal vedle řady českých vavřínů titul vicemistra Evropy a evropského šampiona ve dvoukolkách. V jeho úspěších pokračuje jeho dcera Klára. V loňské sezoně v barvách stáje Feber racing s přehledem vybojovala mistrovský titul ve třídě Mini 60. Po zahřívacím začátku v podobě třetího místa další mistrovské závody ovládla a s předstihem přidala druhý český titul. Třída Mini 60 je pro závodníky do 13 let a jedná se o velmi prestižní kategorii. „Klárka byla před posledním závodem v Chebu už jasnou šampionkou, což v historii českého kartingu nebývá zvykem. Už ani nemusela cestovat na západ Čech, ale chtěla si zazávodit. Během loňské sezony v českém šampionátu tři závody vyhrála, dvakrát dojela druhá a jednou třetí. V této třídě byla nejlepší i na Slovensku,“ pověděl její otec Antonín.
Rodinný klan Tlusťáků vyráží i v letošní sezoně na začátku roku za přípravou do Itálie, Mekky motokárového sportu. Zde startuje v závodech seriálu WSK, což je neoficiální mistrovství světa v dětské kategorii. „Konkurence je opravdu nabitá, dohromady 400 jezdců, jen v naší třídě Mini 60 startuje sto dvacet až sto padesát závodníků. Začíná se trénovat již ve středu, další dva dny je na programu měřený trénink a poté začínají rozjížďky. Plánujeme odjet kolem pěti závodů, plus ještě pohárové závody. Itálie je kartingu zaslíbená, prakticky každý víkend se zde jede závod,“ upřesnil Tlusťák.
Otec a dcera Tlusťákovi se budou připravovat nejdříve na okruhu v Adrii, kde je k dispozici tzv. malý a velký okruh. V Adrii se prohání po okruhu většinou formulové vozy a cestovní auta. Poté se přesunou na okruh ve městě Lonato del Garda poblíž Brescie. V okolí jednoho z nejznámějších motokárových okruhů na Apeninském poloostrově najdeme řadu továrních kartingových týmů a vyhlášených světových značek „Čeká nás tam šňůra závodů seriálu WSK, testování a od dubna nám začne sezona na domácích tratích,“ uvedla Klára, žákyně 6. třídy Základní školy ve Vizovicích. Není bez zajímavosti, že její otec jel v Lonatu před více než deseti lety super rychlostní zkoušku při Rally Mille Miglia, bývalého podniku mistrovství Evropy v rally. A na druhém okruhu startoval loni v rámci Adria Rally Show.
Kláru čeká v letošní sezoně 2022 obhajoba titulů doma i na Slovensku a začne se připravovat na přechod do vyšší třídy OK Junior. Vedle Kláry jsou v týmu ještě další dva jezdci ve věku 9 až 13 let. „Majitel týmu Radim Feber bydlí pár kilometrů od okruhu, kde máme garáže a zázemí týmu v Albrechticích. Během sezony hodně testujeme, využíváme tratí okruhů v Chebu, Písku a Vysokém Mýtě, ale jezdíme i na Slovakiaring nebo do Rakouska,“ řekl devětatřicetiletý Tlusťák.
Motokárové závodění není zrovna levná záležitost. Loňská sezona na této úrovni vyšla v milionech korun. „Samotná motokára není zátěž, ale vše ostatní už se hodně prodraží. K dispozici máme tři motokáry, ale kupujeme i nové. Sezona spolkne tři až pět motokár, dále je potřeba zaplatit mechaniky, materiál, pneumatiky, motor atd. K tomu náklady na celoroční testování. Klárka přesto nemusí brát ohled na techniku, může jet neustále naplno,“ pověděl.
Vývoj Kláry v motoristickém sportu se vyvíjí určitým směrem a její otec si přeje, aby časem zakotvila v automobilových soutěžích. „Pomáhám jí postupně směřovat její kariéru k určitému cíli. Poslední slovo však bude mít vždy ona, nebudu jí nic určovat. Chceme, aby si letos sedla do soutěžního vozu kategorie R5 a ujela s ním pár kilometrů. Samozřejmě na uzavřené trati, která není veřejnou komunikací a na soukromém pozemku. Jsem už domluven s jedním pronajímatelem, přizpůsobí se tomu nastavení volantu a pedálů,“ odtajnil závěrem Antonín Tlusťák.
Vlastimil Langer
Zdroj: ZLIN PRESS production
Foto: František Dušek