Městské divadlo Zlín a Filharmonii Bohuslava Martinů spojuje nový společný projekt EGBDF
ZLÍN - Dvě významné zlínské kulturní instituce, Městské divadlo Zlín a Filharmonie Bohuslava Martinů představí jedinečný společný projekt s názvem EGBDF (Kdo se naladí na správnou notu). Unikátní „hra pro herce a orchestr“ zlínského rodáka Toma Stopparda spolu s hudbou skladatele André Previna byla připravena v režii uměleckého šéfa divadla Patrika Lančariče a pod taktovkou dirigenta Jakuba Kleckera. Bude mít dvě české premiéry.
„První se uskuteční 24. dubna v Kongresovém centru Zlín, druhá pak 11. května na jevišti Velkého sálu zlínského divadla. Po každé z premiér bude následovat pouze jedna repríza. Ta poslední se odehraje 18. května na mezinárodním divadelním festivalu Setkání Stretnutie.
Diváci se mohou těšit nejen na netradiční propojení dvou uměleckých těles, ale také na svérázný humor, jazykovou hravost a vtip, se kterým autor zároveň zcela jasně odsuzuje totalitní praktiky, které zbavují člověka osobnosti a pevných postojů,“ uvedla Hana Vondrášková, PR manažerka divadla.
André Previn jako hlavní dirigent Londýnského symfonického orchestru Stopparda v roce 1974 vyzval, aby napsal něco pro kompletní orchestr. „Hra obvykle, a je to tak nejlepší, vychází z touhy autora psát o nějaké konkrétní věci. Forma hry pak vyplývá z požadavků tématu hry. Tentokrát jsem se přistihl, že se snažím, aby téma vycházelo z požadavků formy,“ řekl Tom Stoppard.
S Previnem se brzy dohodl, že vznikne divadelní hra, kterou lze realizovat pouze se symfonickým orchestrem. Není známo, že by se před nimi někdo o něco podobného pokusil. Touto hrou v roce 1977 vyjádřil k osudu své rodné země: věnoval ji Vladimiru Bukovskému, jenž otevřeně pojmenovával zneužívání psychiatrie sovětskou mocí, a Viktoru Fajnbergovi, který se 25. srpna 1968 účastnil demonstrace na Rudém náměstí proti okupaci Československa.
Stoppard ve své hře umístil dva muže do psychiatrické léčebny. Skutečného pacienta, schizofrenika, jemuž v hlavě zní orchestr, a muže, který je do ústavu umístěn násilně pro své politické postoje.
„Tato základní situace je pro Stopparda prostředkem ke střídání vážného s komickým, dramatického s niterným a umožňuje mu rozehrávání mnoha témat: kdo je ve skutečnosti blázen? Ti uvnitř, nebo ti tam venku? Je šílenstvím vytrvat ve svém přesvědčení? Probouzí orchestr naši imaginaci, nebo je metaforou totalitní moci? V současné politické situaci se stala hra výsostně až mrazivě aktuální,“ sdělil dramaturg inscenace Vladimír Fekar.
Sílu výpovědi Stoppard s Previnem dokázali vměstnat do 70 minut intenzivního a nekonvenčního hudebně divadelního tvaru, který nemá ve světě obdoby.
Nejde o první spolupráci divadla a filharmonie. Zlíňané si jistě vybaví úspěšný společný projekt z roku 2006, kdy obě umělecká tělesa oslavila své šedesátiny společným uvedením hudebního dramatu Smrt Hippodamie v režii J. A Pitínského. Inscenace tehdy sklidila nebývalý ohlas. Ať už šlo o ocenění odbornou veřejností v podobě nominace Heleny Čermákové na Cenu Thálie nebo umístění mezi kandidáty na Cenu Alfréda Radoka. Hra bodovala také u diváků, kteří ji ocenili v anketě Aplaus. Tento mimořádný počin před lety překročil hranice regionu i Česka.
„Velmi si vážím nabídky nastudovat a dirigovat tento mimořádný projekt, na kterém se podílí dvě významné kulturní instituce města Zlína. Se zlínskou filharmonií vystupuji pravidelně více jak 15 let, s činoherním souborem MDZ budu mít čest spolupracovat vůbec poprvé. Kombinace orchestru a činoherního divadla slibuje vzácné propojení. Při přípravách tohoto ojedinělého hudebního dramatu je důležitá intenzivní spolupráce s panem režisérem, herci i orchestrem, jehož členové zastávají jednu z hlavních postav příběhu. I když se jako dirigent často setkávám s žánrovými přesahy, toto propojení bude pro mě nové a neprobádané,“ svěřil se dirigent Jakub Klecker.
Vlastimil Langer
Zdroj a foto: Městské divadlo Zlín