Nový zákon o předjíždění cyklistů v praxi
Nechci říct rovnou, že jde o paskvil, ale nesmysl, který zkomplikuje život řidičům, to rozhodně je. Mám na mysli nový zákon o předjíždění cyklistů ve vzdálenosti půldruhého metru, který by měl platit od 1. července. Zákonodárci se ohánějí tím, že jinde v Evropě to platí už několik let a musíme se přizpůsobit.
Jelikož s touto úpravou jako řidič nesouhlasím a považuji ho za značnou komplikaci plynulosti silniční dopravy, rozhodl jsem se ověřit ji v praxi. Jenom trnu, zda kvůli následujícím řádkům mě náruživí cyklisté nebudou lynčovat.
Usedl jsem tedy za volant s tím, že snad někde potkám cyklistu. Štěstí mi přálo ve Štípě, kde muž na kole ujížděl směrem na Kostelec. Byl jsem rád i tomu, že se tak stalo v obci, kde vzhledem k provozu je předjíždění cyklistů i tak obtížnější. Vybavil jsem si v hlavě nové nařízení a čekal na vhodnou příležitost, jak dostát připravovanému opatření a předjet správně podle litery nového zákona. No, nepodařilo se mi to, jednak kvůli autům jedoucím v protisměru a také kvůli plné čáře. A to za cyklistou nejel ani autobus nebo náklaďák.
Postupně se za mne stejně zařadilo několik aut, ale já si tvrdošíjně trval na tom, že svůj pokus dotáhnu do konce. Několik řidičů za mnou to nevydrželo a předjelo mě i cyklistu i za cenu, že překročili přikázanou rychlost v obci i plnou čáru. Tímto se jim dodatečně omlouvám za to, že tak riskovali. Ale alespoň si vyzkoušeli, jak by to mohlo od července vypadat v praxi.
Teď trochu počtů. Vezmu-li minimální šířku jízdního pruhu tři metry, tak cyklista v něm zabere okolo jednoho metru, auto je široké zhruba 1,7 metru (včetně bočních zrcátek) a k tomu připočtu 1,5 metrovou vzdálenost při předjíždění cyklisty, dostanu se na šířku hodně přes čtyři metry. To tedy znamená, že musím autem zcela přejet do vedlejšího pruhu. Zejména v obci to hodně „zrychlí“ provoz na silnicích. Promítněme si jenom situaci: cyklista, autobus nebo traktor, osobní automobil, plná čára=složitý rébus, který může skončit nehodou.
Ale zákonodárcům je to zřejmě šumafuk a hned vymysleli postihy. V návrhu zákona se praví, že v případě nedodržení vzdálenosti mezi cyklistou a autem hrozí řidiči pokuta až 10 tisíc korun, zákaz řízení až na rok a ztráta sedmi bodů. Tedy docela slušné pálky a navíc nevím, když cyklista uvede, že jsem ho ohrozil, podle čeho budu dokazovat svoji nevinu. To abych snad v autě vozil nějakou kameru nebo teleskopickou tyč dlouhou 1,5 metru a při předjíždění ji vysunul z okna, aby se cyklista přesvědčil, že ho neohrožuji. Jinak jsem v jeho moci a zcela odkázán na tvrzení, že jsem nedodržel zákonný odstup.
„Skvělou práci“ odvedl i Senát, který sice navrhl snížit sankce, pokud řidič cyklistu přímo neohrozí, ale nesmyslné nařízení o povinném odstupu ponechal bez připomínek. Tož, řidiči, užijte si to a připravte si peněženky.
Na závěr chci dodat, že mi například není jasně, jak to bude s předjížděním ve Štefánikově ulici, kde je část vozovky vyznačena jako cyklostezka. Pokud i zde bude platit 1,5 metru, pak třeba řidič trolejbusu je vzhledem k provozu téměř bez šance cyklistu předjet.
Vlastimil Langer
Foto: Archiv SNZ