Fyzioterapeutka poradí rodičům s pohybem u dětí
VSETÍN - Rozvoj pohybových dovedností a motoriky u malých dětí bude tématem besedy, která se uskuteční v úterý 5. listopadu od 10.00 hodin v Rodinném a mateřském centru Vsetín. „O své zkušenosti se podělí fyzioterapeutka Vsetínské nemocnice Tereza Houžvová. Akce je součástí letošního nemocničního projektu Rok v pohybu,“ sdělila Lenka Plačková, tisková mluvčí nemocnice.
„Účastníci besedy se dozvědí o správných postupech k podpoře růstu a vývoje pohybového aparátu, dovednostech, které děti často postrádají, připravena je také diskuze o osvědčených postupech a technikách,“ specifikují organizátoři. Není žádným tajemstvím, že se kondice českých dětí výrazně zhoršila. Absence pohybu a dlouhé hodiny sezení u počítače si vybírají svou daň na pohybovém aparátu. Na rehabilitační oddělení přicházejí školáci s obtížemi, které se dříve vyskytovaly v mnohem pozdějším věku. Ovsšm přibývá i malých pacientů, kteří potřebují specifickou rehabilitační péči už od narození.
„Začínám s dětmi hned po porodu, nyní mám dokonce dítko, kterému do termínu porodu ještě chybí dva týdny. Nejčastější jsou potíže funkčního rázu, například opoždění psychomotorického vývoje, objevují se ale také závažnějšími obtíže, děti mají, ortopedické nebo neurologické problémy: dětskou mozkovou obrnu, vážnější dysplazie kyčelního kloubu a podobně,“ naznačuje Tereza Houžvová, která při práci s nejmenšími pacienty nejčastěji využívá Vojtovu metodu, u dětí starších pak také metodu Bobath koncept.
Pohyb a cvičení jsou důležité rovněž u dětí, které nemají specifické potřeby. „Existuje studie, podle které by děti měly mít pohybovou aktivitu jednu hodinu denně. Může to být sportování v rámci rodiny, můžeme si společně zajet na kolo, zajít na brusle, na procházku. Menší děti se mohou vydovádět na dětském hřišti, jezdit na odrážedle,“ vysvětluje fyzioterapeutka.
Děti starších šesti let čekají hodiny sezení ve škole. „Už i v tomto věku se objevují potíže s držením těla, potíže s pohybovým aparátem. Najednou dostanou velkou aktovku na záda, přichází změna režimu, ale i zátěž psychická, i toto může mít vliv na držení těla, případně na další potíže. Co se týká domácího uspořádání, dítko by mělo mít svůj prostor, kde může trénovat psaní, čtení, počítání. Školák by měl pohodlně dosáhnout rukama na stůl: sedne si, opře si nožky, zabezpečí si tak stabilní pozici a může se u čtení či psaní krásně narovnat. Pokud nemáme speciální dětský stoleček, židli, není nic jednoduššího, než vzít stupínek a nožky podložit,“ radí fyzioterapeutka.
Vlastimil Langer
Zdroj a foto: Vsetínská nemocnice