Edukační programy jsou novým rozměrem Ploštiny

19.10.2024 10:43

MUZEUM JIHOVÝCHODNÍ MORAVY - Téměř tisícovka školáků, převážně základních a středních škol, absolvovala během pilotního ročníku provozu nového památníku na Ploštině vzdělávací programy nebo jeho prohlídku. V následujícím školním roce (2023/2024) už jich bylo 1 770. Ploština totiž není jen místem válečné tragédie, od níž na jaře uplyne 80 let. Nabízí i jiný pohled na dějiny regionu.

Také v aktuálním školním roce je nabídka programů Národní kulturní památky (NKP) Ploština, kterou spravuje Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, pro školy otevřená a právě v tomto období školy plánují, co svým žákům nabídnou nad rámec klasické výuky. „Lidé mají Ploštinu spojenou především s válečnými událostmi, ale místo žilo před nimi a také po nich. Je to místo obrovské lidské tragédie, ale je to také mnohem víc,“ uvedl ředitel Muzea jihovýchodní Moravy Pavel Hrubec.

Výukové programy na Ploštině jsou tři, dva z nich památník zaměřil na válečné události a jejich zasazení do souvislostí. Třetí, který je určený dětem z prvního stupně základních škol, se věnuje fenoménu pasekářství. Mohou nejen vidět a poslechnout si, jak lidé na Ploštině žili, ale také si to vyzkoušet. Program je nazvaný Hospodaření na Ploštině.

„Děti samy melou mouku, udělají si těsto a potom si na plotně upečeme placku. V expozici je replika původního bydlení, kde vidí všechno tak, jak lidé žili po válce na Ploštině,“ popsala vedoucí Národní kulturní památky Ploština Radka Brtišová.

První sezona (školní tok 2022/2023) byla z pohledu škol krátká, vzhledem k tomu, že památník zahájil provoz 21. dubna 2023, byla omezená na měsíce květen a červen. Přesto edukační programy navštívilo 583 žáků základních a středních škol, prohlídku samotného památníku absolvovalo 402 žáků. Následující školní rok (2023/2024) evidovali pracovníci památníku u edukačních programů 841 a u prohlídky 936 žáků. „Při edukačních programech žáci nepotřebují nic vlastního, vše dostanou od nás. Pracují s fotografiemi a různými tiskovými dokumenty,“ podotkla Brtišová. Délka programů se pohybuje kolem 90 minut a cena pro školní skupiny činí 35 korun za žáka či studenta.

Program Místo s pamětí pro žáky druhého stupně základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií pracuje s časovou osou. Žáci si samostatně vyberou tři informace, které považují za klíčové, společně pak vytvářejí časovou osu historie Ploštiny. Lektor je vede také k zamyšlení nad poválečnou podobou místa.

Program Kdo za to může cílí na středoškoláky a je vedený formou diskuze. Žáci se rozdělí do skupin podle konkrétních zúčastněných, tedy pasekářů, partyzánů, vojáků. „Otázky, na které mají odpovědět, nejprve sami vymýšlejí, to jim dává možnost si zažít situaci, ve které se mohla ocitnout jakákoliv skupina,“ vysvětlila Radka Brtišová. Ve hře je i role pro „historiky“. „Ti dostanou k dispozici potřebné dokumenty, ze kterých čerpají odpovědi jak pro lektora, tak pro ostatní skupiny. Bývají to studenti s hlubším zájmem o historii, které vytipují pedagogové,“ dodala.

Také samotná prohlídka expozice má vzdělávací podtext. To zaručuje, že si žáci odnesou z výletu nějaké poznatky, nejen stráví čas mimo školu. „V úvodu jsou rozdělení do menších skupin a dostanou zadání s otázkami. Odpovědi na ně najdou v expozici. Na závěr se sejdou opět všichni v recepci a společně odpovědi na všechny otázky proberou. Toto se nám velmi osvědčilo a chválí to i doprovázející pedagogové,“ popsala Brtišová.
Další informace: www.muzeum-zlin.cz.
Vlastimil Langer
Zdroj a foto: Muzeum jihovýchodní Moravy