Automechanik z údržby trolejbusů Radek Topič pořádá mezinárodní srazy trucků
ZLÍN - Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO) zaměstnává více než tři sta lidí. Jsou to nejen odborníci ve své profesi, za kterou dostávají mzdu, ale najde se mezi nimi i spousta lidí se zajímavými koníčky, kterým se intenzivně věnují ve volném čase. Jedním z takových je nepochybně i 39letý automechanik Radek Topič – pořadatel mezinárodních srazů kamionů.
„Už od mládí mne auta bavila. A čím víc měla kol, tím lépe,“ říká Radek Topič. Má 39 let, vyučil se automechanikem a tuto profesi vykonává na údržbě trolejbusů v DSZO už dvacet let. Kromě trolejbusů, které ho živí, si ale se skupinou kamarádů zamiloval těžké náklaďáky, kamiony, trucky. Sám bohužel žádný nevlastní, ale může je řídit a občas si takový nablýskaný stroj od někoho půjčí, aby si s takovým korábem silnic také trochu zajezdil. Jinak je ale hlavním předmětem jeho koníčka už po deset let pořádání každoročních letních kamioňáckých srazů. Jejich spanilé jízdy se už staly pevnou součástí letního Zlína.
Letos v srpnu se sjelo na Zlínsko 140 kamionů ze sedmi zemí. Kamiony parkují u přehrady v Březůvkách. Jejich posádky jsou tvořeny zpravidla dvěma muži, nezřídka však s nimi přijíždějí i jejich rodinní příslušníci. Hotel nepotřebují, přespávají jako praví kamioňáci v kabinách svých vozů. V pátek večer se svítící kamiony představují zlínské veřejnosti v Hradské ulici, pak projedou centrem města a vracejí se do Březůvek. Hlavním bodem programu se stává v sobotu kolem poledne asi hodinová spanilá jízda. Letos to bylo po trase Březůvky – Provodov – Želechovice nad Dřevnicí – Zlín – Březnice – Doubravy – Březůvky. V neděli už si posádky dělají vlastní program a čekají, až skončí ve 22 hodin nedělní zákaz jízdy kamionů po silnicích a budou moci vyrazit do svých domovů.
„Podobné srazy se konají dvakrát za rok v Čechách a jednou na Slovensku. Na Moravě dříve nebyla žádná taková akce, tak jsem se toho ujal já,“ vysvětlil Radek Topič.
Srazu trucků se účastní většinou jen tahače. Své návěsy nechávají z praktických důvodů doma. Přednost mají kamiony, které jsou zejména ty různě vylepšené, nablýskané, polepené obrázky a všelijak vzhledově atraktivní. Kamionový tahač má hmotnost kolem šesti tun. Spotřebuje přibližně 25 až 30 litrů nafty na sto kilometrů jízdy. Tahač i s návěsem má délku 18 metrů a plně naložená souprava váží až 40 tun.
Radek Topič má v souvislosti se svým koníčkem i tajné, možná životní přání. Lákalo by ho zajet si s kamionem někam do Švédska, kde je pro koráby silnic přece jen větší prostor než v hustě osídlené a vysoce urbanizované střední Evropě.
„Vážíme si lidí, kteří se o něco hlouběji zajímají a jsou při pěstování svého koníčka dobří. Člověk, který rozumí kamionům, je určitě plně na svém místě i v údržbě trolejbusů a na jeho práci se můžeme spolehnout,“ poznamenal ředitel DSZO Josef Kocháň.
Na snímku je Radek Topič zachycen jako druhý zprava. Text a foto: Vojtěch Cekota